HTML

Friss topikok

  • Memento Mori: Az Időhöz kapcsolódó gondolatok igazán mélyen tudják érintik az ember lelkét, hisz tükröt tart a mulandósága elé... Kiváló meditációs objektum Baka István „Vadszőlő” verse is : megállítja a rohanót... (2021.12.03. 11:12) Hogy legyen értelme
  • Memento Mori: @látjátok feleim szümtükkel: :) nekem ez : www.youtube.com/watch?v=wYvxSwT1XR4 (2021.10.11. 20:36) Micsoda útjaim
  • látjátok feleim szümtükkel: @Memento Mori: Köszönöm, hogy teret adtál, és megoszthattam veled. (2020.11.02. 18:37) Érettségi 2020
  • Memento Mori: Köszönöm! :) (2020.11.02. 16:27) Ne várd meg, amíg rákényszerítenek
  • Memento Mori: @Kata`: Szia Kata`! Lehet, hogy ez a hozzáállás az egyik jellegzetessége a magyarok többségének és mint ilyen, nem valószínű, hogy érdemben változni fog. Önmagában ebből még nem feltétlen következne... (2019.03.27. 19:28) Mindig vezetőt akar

Címkék

álom (21) András (21) attila (22) béke (19) ég (19) egyedül (20) együtt (19) élet (64) elfogadás (15) elmúlás (63) emlék (35) energia (18) erdő (19) fa (22) fájdalom (18) fák (21) fehér (18) félelem (24) fény (37) fénykép (45) férfi (18) film (41) gyerek (18) György (17) halál (81) halálozás (17) hatalom (45) idő (79) kék (19) közös (16) lélek (62) Magyarország (15) múlt (33) napfény (20) (37) nyár (27) nyugalom (24) örök (29) ősz (27) pénz (19) pillanat (16) politika (41) sors (24) szabad (19) szabadság (28) szegény (15) szépség (18) szülő (17) társadalom (36) teher (16) tél (20) természet (38) (21) út (27) valóság (18) változás (33) végh (20) víz (37) zene (58) zöld (29) Címkefelhő

Miért van az, hogy a gyümölcsfák annyi termést képesek hozni, hogy az águk letörésével saját magukat csonkolják?

Miért nem oldják meg inkább úgy, hogy a maximálisan vállalható mennyiség feletti terméseket eltávolítják (pl. nem juttatnak oda táplálékot és azok lepotyognak)?

Nem akarnak választani a saját terméseik közül, inkább egy egész águkat áldozzák fel - de ezzel minden ott lévő (és addig ott élő) termést elveszítenek?

Vagy így csak azok a fafajták járnak, amit az ember már túlnemesített a maximális hozamra optimalizálva?

Címkék: terhelés fa fák ág termés veszteség maximum összetörik

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://utel.blog.hu/api/trackback/id/tr364657037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

látjátok feleim szümtükkel 2012.07.16. 08:59:03

"Nem akarnak választani a saját terméseik közül, inkább egy egész águkat áldozzák fel..."

A természet a metszést maga intézi el. A metszés a tovább fejlődés egyik lépése.( Vagy nem? )

Memento Mori · http://utel.blog.hu 2012.07.16. 12:33:26

@látjátok feleim szümtükkel:
igen, igazad lehet, ez belefér a természet logikájába.
mondjuk lenne rá egyéb lehetőség, jellemző módon pl. szélvihar, nagy ritkán pl. villámcsapás.
köszönöm a megfejtést! :)

látjátok feleim szümtükkel 2012.07.16. 21:52:31

Évekkel ez előtt hallottam egy rádió műsorban, hogy egy holland kertészszakember szerint a fáknak csak 60-70 százalékát kell ollóval metszeni, a többi részt célszerű törni. Állítólag a metszési felület nehezebben öngyógyul a tört felülethez képest. Kétségtelen, én a cseresznye és a meggy fákat zölden "metszem", gyakorlatilag letördelem a felleslegesnek vélt hajtásvégeket a fűzfásodás elkerülése érdekében. Tapasztalatom szerint a tört ágvéget ritkán támadja meg gomba.

Memento Mori · http://utel.blog.hu 2012.07.17. 10:11:12

@látjátok feleim szümtükkel:
"Tapasztalatom szerint a tört ágvéget ritkán támadja meg gomba."
lehet benne valami, hiszen a metszés/fűrészelés után maradó egyenes fa felületekre sok kezelő, 'seb begyógyító' készítményt árulnak...
az ágtörés ezek szerint ezt a maga természetes módján elvégzi.

látjátok feleim szümtükkel 2012.07.25. 22:45:37

Ma elnézegettem a kertem, hogy az eső hatására mekkorát nőttek a növények, és eszembe jutott, elmondom neked, mit tapsztaltam.
Mi nagyon szeretjük a virágokat, még a mezeit is. El is határoztuk, hogy az udvarunkon elszórunk egy adag mezei virág magot. A közeli szikes gyepen ősszel szedegettünk magvakat, elszórtuk és következő évben lestük mi kel ki. A következőt tapasztaltuk. A gyepen ősszel gyönyörűen nyílik a szibériai őszirózsa, szép likláskék a virágja, és kb, 20-30 cm magasra nő. Ez a mi udvarunkon méter magas, a virágja eddig fehér volt, az idén valami oknál fogva halvány kék. A mezei oroszlánszáj ( lehet, hogy nem ez a pontos neve ) a gyepen apró, 10-20 cm magas, az udvaron 50 cm-re nő. Hasonlóan más virágok is sokkal nagyobbak pl. az ökörfarkkoró ( egyébkén nagyon szép viágzáskor ) is 1 méter meg néha még ettől is nagyobb, míg a gyepen, és az útszélen 50-60 cm.

Elgondolkodtam a blogod kapcsán, mennyire is érdekesen viszonyul a növényzet a környezeti adottságokhoz. Ha megfelelőek a körülmények, akkor szebb, nagyobb a "vad" növény is. Mindez azért érdekes, mert amikor a magot szedtük, arra számítottunk, hogy otthon is azt a törpe formát fogja hozni, mint amit a gyepen.

A blogodban elemzett témához: közben eszmbe jutott, hogy az apám a fáról leverte a "többletet" és ezt azzal indokolta, így akadályozza meg, hogy megszakadjon a fa. Szerinte ami maradt rajta, azt jobban meg bírta nevelni.

Memento Mori · http://utel.blog.hu 2012.07.26. 15:18:25

@látjátok feleim szümtükkel:
Köszönöm, hogy megosztottad a tapasztalataitokat!
A különbség, amit a mezei virágok a gyepen és az udvarotokban mutattak növekedésben, megdöbbentő! Ekkora differenciára nem számítottam volna.
A gondoskodást, odafigyelést, energia befektetést szerintem alapesetben minden (élő és élettelen) meghálálja. Ha mégsem, ott egyéb tanulság, felismerés van (pl. nem arra, nem abba kellett volna azt az energiát fektetni).

A 'gyanúsan sok' termés korai időszakban való ritkítása ismert megoldás nekem is :)
Szőlészek is csinálják, hogy a jobb minőség miatt csak annyit hagynak a tőkéken, amit maximális beltartalommal kik tud nevelni a szőlő. Először még a 90-es évek elején hallottam, hogy Tokalj-Hegyalján Szepsy István úgy megy végig tavasszal a szőlősorokban, hogy utána a földön több zöld fürt lesz, mint ami a tőkéken marad :)
Bolondnak nézték, pedig csak megszállott :)

Amikor ezt a fajta termés-korlátozást elvégzi az ember, azt értem (minőség emelése vagy a növény épségének védelme érdekében; a kettő amúgy össze is függ).
Az a gyanúm, hogy a(z agyon) nemesített fajok sokkal kiszolgáltatottabbak lettek, és a gazda beavatkozása nélkül nincs más megoldás, mint hogy szó szerint összetörjenek, belerokkanjanak az extra nagynak ígérkező termésbe.

látjátok feleim szümtükkel 2012.07.26. 23:03:38

Ismered a nagy ligetszépe nevű virágot? Ez valami különlegeset mutat az embernek. Gyorsítottan, a szemed láttára nyitja ki a virágját. Szürkületben kezdi kibontani a bimbót, és másodpercek alatt kinyílik a szemlélő előtt. Mintha gyorsított felvételt néznénk. Nekem ez soha meg nem unható csoda, esténként gyakran meglesem.
Szerintem neked megérné lefilmezni, lefényképezni.

Memento Mori · http://utel.blog.hu 2012.07.27. 10:13:25

@látjátok feleim szümtükkel:
személyesen még nem volt szerencsém a ligetszépe virág szupergyors szirombontásához :)
videó felvételen már láttam, a youtube-on is van belőle néhány megörökítve.

fényképezni? hm. állványról, fix időközönként jópár képkockával, tényleg egész klassz lehet az eredmény, jó az ötleted :)

látjátok feleim szümtükkel 2012.07.29. 13:43:16

Valamikor én is fotóztam, magam hívtam elő anno a fekete-fehér világban.

Most ezt küldöm, hogy legyen kellemes hétvégéd. Nekem az olasz város a kedvencem.
index.hu/x.php?id=inxbkc&url=http%3A%2F%2Fvilagutazo.blog.hu%2F2012%2F07%2F28%2Fa_vilag_legszebb_helyei

Memento Mori · http://utel.blog.hu 2012.07.30. 13:59:43

@látjátok feleim szümtükkel:
köszönöm a linket, tényleg extra helyszínek, extra fotókkal...
egyhez volt szerencsém személyesen közülük, Plitvicéhez - naná, hogy kedvencem lett :)
egy Toszkán utazás is kedvemre való lenne.

a szalagos (tekercses) fényképezésben egy kicsit érintett voltam, de nem a házi fotólabor használatig.
annyit viszont tanultam belőle, hogy a digitális gépeknél egyből azt kerestem, hogy lehessen azokat a paramétereket kézzel beállítani rajtuk, amiket korábban megszokott a fotós.
aztán ez a digitális nyújtotta előnyökkel együtt annyira megtetszett, hogy még inkább belemerültem a fényképezésbe, mint korábban :)

2012.07.30. 20:35:12

@látjátok feleim szümtükkel:

Sziasztok, nahát, teljesen elképedtem, milyen jó ötlet volt a mezei virágokat bevinni az udvarba. Nekem amúgy is a kedvencem a rét és a mező illata, de eszembe nem jutott a honosításuk :)
Köszönöm, ősszel magokat gyűjtögetek majd.

látjátok feleim szümtükkel 2012.08.01. 07:19:08

@Sentinel.: Ajánlom a harangvirágot az erdők széléről, az szintén méteresre nő, egész nyáron virágzik, és már tele van vele az udvar ( évelő é szórja a magját ). Másik nagy sikerem, hogy évekkel ezelőtt hoztam Erdélyből egy tő vadvirágot, sajnos ő nem maradt meg, azonban nőtt helyette piros tinoru gomba, ami szépen mutat évente kétszer. Sajnos az idén eddig kevés nőtt, de 2011-ben tele volt a fa alja. Egy fenyő, és a mellette lévő nyírfa ( gyökér ) lakója.

Azért jó vigyázni a mezei virágokkal, mert szedtem egy alacsony sárga virágot, pitypanghoz hasonló, és elborította a kert azon részét, ahová elszórtam, szóval túlnőtte magát, kell néha korlátozni. Érdemes napos helyen elszórni egy zacskó kamillát, mert így saját bio vetésünkről gyűjthetünk teának valót. Nálunk vadrózsa bokor is van, nemsokára lehet szedni a termését, és kimagozva napon szárítva, nagyon jó téli teának. A cickafark is szépen mutat, és jó nagyra nő a kerti földben, meg persze a zsálya is. Ezek évelők, vagy magról kikelnek tavasszal ezért olyan helyen vetettem, ahol nincsenek útban. Cserépben van vad majorannánk, oregánonk, amik télen is szedhetők.

2012.08.01. 09:17:35

@látjátok feleim szümtükkel:
Ismét köszönöm a sok ötletet, kamilla, cickafark már volt eddig is, talán a szél fútta be hozzánk. Tudod mire vágyom folyton? A réti borsmenta illatára, ezt meg fogom keresni, és elborítom vele szétszórtan az egész udvart.
Minden réti, mezei illat a boldog gyerekkoromhoz vezet vissza. Mostanában is ezek az egyszerű, tarka vadnövények vidítanak fel.
Egyszer azt mondtam, engem szeret a természet. :)

látjátok feleim szümtükkel 2012.08.01. 12:20:20

@Sentinel.: Vigyázz, a magokat nem vetni kell, csak elszórni ( a természetben senki nem veti, mégis kikelnek ) ott, ahová kinézted nekik a helyet. Nekem borsmenta is van, minden évben többször vissza kell vágni, annyira nő. Neked is ütlető kezed van?

2012.08.01. 20:00:52

@látjátok feleim szümtükkel:

Természetesen szórni akartam, de azért nem árt a figyelmeztetés, hátha kivételt tettem volna néhány magfélével :)
Utolsó kérdésed nem értem pontosan.
Otthon én vagyok a kiskertész :)
Gyümölcsfákat, örökzöldeket, mindenféle bokrokat, növényeket ültetek és gondozom, szeretem a dzsungelt a házunknál.
Majd teszek fel most képeket a blogomba a zöldekről.

Memento Mori · http://utel.blog.hu 2012.08.01. 21:20:18

@Sentinel.:
Szia, üdvözöllek a blogon! :)

"teszek fel most képeket a blogomba a zöldekről" - micsoda sárgabarack tömeg tolong a fádon!
nem látok a fotón alátámasztást az ágaknak - bírják anélkül, hogy nem törnek le ekkora terhelésnél sem?

A fenyőd is szép példány, egy hasonlót (hóval fedetten) találsz ezen a blogon is :)

látjátok feleim szümtükkel 2012.08.02. 08:00:39

@Sentinel.: Ültető kezűnek azt nevezték a mi vidékünkön ( Alföld ), aki eldob egy magot, vagy le dug egy vesszőt, és kettő nő belőle, vagyis bármit ültet, vet, az mind kihajt és szépen fejlődik.

látjátok feleim szümtükkel 2012.08.02. 08:04:15

Ha segítenétek abban, miként lehet ide képet bűvölni, megpóbálmán, csak sajnos magam nem tudom, a segítőm meg nagyon ritkán jár erre.

látjátok feleim szümtükkel 2012.08.02. 11:43:35

@Sentinel.: Arra, amit a kertemről készítettem. Sajnos nem értem a fotó kezelő programokat.
süti beállítások módosítása